Merhaba değerli okurlarım. Okul hayatı başlayan çocukların ebeveynleri bazı konularda çok uyanık olmak zorunda. Çünkü çocuğunuzda bir öğrenme problemi varsa bunu doğru anlamak, analiz etmek ve soruna çözüm bulmak çok önemli. Sevgili arkadaşım Hilal oğlundaki bir takım farklılıkları iyi gözlemlemiş ve sorunu tespit etmiş bir anne. Onun sayesinde okul hayatında problem yaşamayan oğlu Kağan ise bu işten en karlı çıkan kişi. Şimdi onların bu ilginç deneyimini sizlerle paylaşmak istiyorum. Ve Hilal 'e soruyorum;
DİSLEKSİ SON YILLARDA DUYMAYA ALIŞIK OLDUĞUMUZ BİR ÖĞRENME PROBLEMİ. VE SEN OĞLUNUN BU DURUMU YAŞADIĞINI NASIL ANLADIN?
Pek çok kişi gibi Aamir Khan’ın Yerdeki Yıldızlar filmini seyrettiğimizde fark ettik. Sıkıntılar yaşıyor ama anlamlandıramıyorduk.
TEŞHİS İÇİN KİMİNLE GÖRÜŞTÜN VE BU TEŞHİSİ ALMAK ANNE OLARAK SANA NELER HİSSETTİRDİ?
Çocuk Hastanesi’nde psikiyatriste götürdüm ve durumu anlattım. WISC-R testi yaptırdık. Test sonucunu alıp eve gittim. Anne olarak hissettiğim şey “çok şükür kök nedenin ne olduğunu biliyoruz artık” oldu. Kök nedeni bildiğinde çözüm her zaman gelir. Kök nedeni buluncaya kadar ise sahte problemlerle savaşıp bitap düşersin. Bitap düşme noktasında kök nedeni bulmak büyük bir serinlik veriyor. Artık, “bakalım neler yapabiliriz?” sorusunun peşine düşme zamanı yani…
KABUL SÜRECİNDEN SONRA NELER YAPTINIZ, BU SÜRECİ ATLATTINIZ MI?
Biz red etmediğimiz için, bir kabul sürecimiz de olmadı. Hımmm dedik, bu durumda öğrenecek çok şey var. O halde öğrenelim. Sonrası, büyük bir öğrenme süreci… Sol Ayağım kitabını okudun mu bilmiyorum. Orada bir annenin azminin zaferi vardır: Doğuştan tüm bedeni felç olan bir çocuğun sol ayağıyla yazdığı bir kitap Sol Ayağım. Hiç bir şekilde konuşamayan, ağzına, yüzüne hakim olamayan ve annesi dışında herkesin çok düşük zekalı olduğuna inandığı bir çocuğun biyografisi. İlham kaynağım. İnsanlar hangi koşullarda neleri başarıyor?
OĞLUN NE TÜR SORUNLAR YAŞADI ?
Okulla ilgili her şeyden nefret gelmişti ona. Okula gitmeden önce iyi biriydim dedi 1. sınıfın ikinci döneminde. Bir çocuğun anlaşılamaması, çocuğa büyük yaralar açıyor. Okumakta, yazmakta yaşadığı dislektik engel, ikincil psikolojik sıkıntılar üretmeye başlamıştı. Arkadaş, öğretmen kimse tarafından anlaşılamamak 7 yaşındaki bir çocuk için büyük bir problem.
KAAN DURUMU NE ZAMAN ÖĞRENDİ VE NE TEPKİ VERDİ?
Biz disleksi olduğunu 2. sınıfın ortasında öğrendik. Okul ve öğretmen değiştirmiştik. Yeni öğretmeni Kaan’ı kazanmaya azmetti resmen. Başardı da. Öğrendiğimizde ve tam olarak ne olduğunu kendimiz anladığımızda bunu Kaan’a da anlattık. Zekasının normalin üzerinde olduğunu, bununla birlikte düşünme ve öğrenme sürecinin disleksi olmayan insanlardan farklı işlediğini anlattık. Yaygın eğitim sisteminin bu farklılıkla uyumlu olmadığını, okulda sıkıntıları bu nedenle yaşadığını anlattık. Tepkisi, “ben çok özel bir şeye sahibim o zaman” oldu. Evet, çok özel bir şeye sahipsin, bunun değerini bilerek yaşa her zaman. Çünkü Allah, dislektik insanlara çok farklı bir şey hediye ediyor: Bambaşka bakış açısına bağlı üretici düşünme becerisi.

ŞUAN GELDİĞİNİZ NOKTA NE?
Disleksilerin öğrenme problemi yok, onlara öğretilme problemi var. Uygun şekilde öğretildiğinde herkesten daha etkin öğreniyorlar. Bu nedenle ben bu durumu Apple-Windows olayına benzetiyorum. Apple bilgisayara windows uyumlu program yüklediğinizde performanslı çalışmaz. Apple için tasarlanmış bir program yüklediğinizdeyse uçar. Disleksileri Apple gibi düş ün. Yaygın eğitim sistemini de windows uyumlu program gibi. Dolayısıyla, özelde ciddi çaba gerekiyor. Biz de öyle yapıyoruz. Okul başarısı matematikte yüksek, ama mesela İngilizce’de düşük. Disleksiler için başka bir dil öğrenmek sıkıntılı olabiliyor. Okunuşu başka, yazılışı başka olunca karışıyor. Prof. Dr. Ayşen Coşkun hanıma gittik geçen ay. Kaan’la çeşitli çalışmalar yaptı. Çok iyi dedi. Dislektik pek çok engeli aşmışsınız. En önemlisi özgüveni sağlıklı. Çünkü disleksilerde en çok hasara açık olan alan özgüven. Böyle bir annen olduğu için çok şanslısın dedi Kaan’a. Çalışmaya devam edin…
DİSLEKSİ OLAN BAŞARILI İSİMLER VAR. HATTA BAZILARI PROFESÖR, BAZILARI BİLİM İNSANI, BAZILARI OSCARLI AKTÖR. YANİ DİSLEKSİ KİŞİNİN YAŞAMINI ÇOK DA OLUMSUZ ETKİLEMİYOR GALİBA?
Az önce söylediğim sözde saklı sır: Allah, dislektik insanlara çok farklı bir şey hediye ediyor: Bambaşka bakış açısına bağlı üretici düşünme becerisi. Özündeki bu hediyeye ulaşıp paketi açabilmekle ilgili her şey. Bu bir yolculuk. Disleksi, güncel yaşamı görünür şekilde etkilemiyor. O nedenle de çoğunlukla, okulda yaygın eğitim sistemine maruz kaldığında kendini belli ediyor.
KAAN BÜYÜYÜNCE NE OLACAK?
Bunu söylemek kehanete girer. Tabii ki bilmiyorum. Bilim adamı olmak, asker olmak, garson olmak,yaşam koçu olmak, zaman makinesi yapmak gibi pek çok şey içinden birinde karar kılacaktır herhalde :) Her şeyden önce iyi insan olsun diyoruz tabii ki.
BU TEŞHİSİ ERKEN ALMANIN AVANTAJI NEDİR?
Erken teşhis, çocuğun sahte problemlerle yıpranma sürecini kısa tutacağı için önemli. Ayrıca brain gym gibi uygulamalar ne kadar erken yaşta başlatılırsa, nöroplastik etki nedeniyle beynin eğitiminde o kadar önemli mesafeler alınabilir.
BU DURUMU YAŞAYAN EBEVEYNLERE NELER ÖNERİRSİN? TAKİP ETTİĞİN YAYINLAR, İNTERNET PORTALLARI, EĞİTİM DİZİLERİ FALAN VAR MI?
Her çocuk kendi hızında öğrenir. Çocuğun hızına saygı duymalarını öneririm. Ben profesyonel destek almadım. Kendimi, bir disleksi annesi olarak eğitme yolunu seçtim. Öğrenmeye devam. Muhteşem dünyalarına girmeyi başardığınızda olan her şeye şükrediyorsunuz. Hiç kolay işlemiyor bu süreç. Sabır çok çok çok önemli. Takip ettiğim pek çok yayın, kişi, grup var. Hepsinden besleniyoruz. İnternet, bir şeylerden haberdar olmamda güçlü bir araç. Neredeyse tüm kaynaklara internet aracılığıyla ulaştım.
BUNDAN SONRA NELER YAPACAKSIN?
Öğrenmeye devam…. Önümüzde bir ergenlik süreci var. Bununla ilgili hazırlıklar var. Kaliteli yaşam için gereken değerleri köklendirmeyi önemsiyorum: zamanı etkin kullanmak, çalışkanlık, üretkenlik, iyi ahlak gibi. Çok güzel bir kalbi var. Çok yardımsever, duyarlı, farkındalığı yüksek bir çocuk. Sağlıklı, mutlu ve başarılı bir yaşam inşa etmesi için doğru rehber olmak da bizim yolculuğumuz…
DİSLEKSİ SON YILLARDA DUYMAYA ALIŞIK OLDUĞUMUZ BİR ÖĞRENME PROBLEMİ. VE SEN OĞLUNUN BU DURUMU YAŞADIĞINI NASIL ANLADIN?
Pek çok kişi gibi Aamir Khan’ın Yerdeki Yıldızlar filmini seyrettiğimizde fark ettik. Sıkıntılar yaşıyor ama anlamlandıramıyorduk.
TEŞHİS İÇİN KİMİNLE GÖRÜŞTÜN VE BU TEŞHİSİ ALMAK ANNE OLARAK SANA NELER HİSSETTİRDİ?
Çocuk Hastanesi’nde psikiyatriste götürdüm ve durumu anlattım. WISC-R testi yaptırdık. Test sonucunu alıp eve gittim. Anne olarak hissettiğim şey “çok şükür kök nedenin ne olduğunu biliyoruz artık” oldu. Kök nedeni bildiğinde çözüm her zaman gelir. Kök nedeni buluncaya kadar ise sahte problemlerle savaşıp bitap düşersin. Bitap düşme noktasında kök nedeni bulmak büyük bir serinlik veriyor. Artık, “bakalım neler yapabiliriz?” sorusunun peşine düşme zamanı yani…
KABUL SÜRECİNDEN SONRA NELER YAPTINIZ, BU SÜRECİ ATLATTINIZ MI?
Biz red etmediğimiz için, bir kabul sürecimiz de olmadı. Hımmm dedik, bu durumda öğrenecek çok şey var. O halde öğrenelim. Sonrası, büyük bir öğrenme süreci… Sol Ayağım kitabını okudun mu bilmiyorum. Orada bir annenin azminin zaferi vardır: Doğuştan tüm bedeni felç olan bir çocuğun sol ayağıyla yazdığı bir kitap Sol Ayağım. Hiç bir şekilde konuşamayan, ağzına, yüzüne hakim olamayan ve annesi dışında herkesin çok düşük zekalı olduğuna inandığı bir çocuğun biyografisi. İlham kaynağım. İnsanlar hangi koşullarda neleri başarıyor?
OĞLUN NE TÜR SORUNLAR YAŞADI ?
Okulla ilgili her şeyden nefret gelmişti ona. Okula gitmeden önce iyi biriydim dedi 1. sınıfın ikinci döneminde. Bir çocuğun anlaşılamaması, çocuğa büyük yaralar açıyor. Okumakta, yazmakta yaşadığı dislektik engel, ikincil psikolojik sıkıntılar üretmeye başlamıştı. Arkadaş, öğretmen kimse tarafından anlaşılamamak 7 yaşındaki bir çocuk için büyük bir problem.
KAAN DURUMU NE ZAMAN ÖĞRENDİ VE NE TEPKİ VERDİ?
Biz disleksi olduğunu 2. sınıfın ortasında öğrendik. Okul ve öğretmen değiştirmiştik. Yeni öğretmeni Kaan’ı kazanmaya azmetti resmen. Başardı da. Öğrendiğimizde ve tam olarak ne olduğunu kendimiz anladığımızda bunu Kaan’a da anlattık. Zekasının normalin üzerinde olduğunu, bununla birlikte düşünme ve öğrenme sürecinin disleksi olmayan insanlardan farklı işlediğini anlattık. Yaygın eğitim sisteminin bu farklılıkla uyumlu olmadığını, okulda sıkıntıları bu nedenle yaşadığını anlattık. Tepkisi, “ben çok özel bir şeye sahibim o zaman” oldu. Evet, çok özel bir şeye sahipsin, bunun değerini bilerek yaşa her zaman. Çünkü Allah, dislektik insanlara çok farklı bir şey hediye ediyor: Bambaşka bakış açısına bağlı üretici düşünme becerisi.
ŞUAN GELDİĞİNİZ NOKTA NE?
Disleksilerin öğrenme problemi yok, onlara öğretilme problemi var. Uygun şekilde öğretildiğinde herkesten daha etkin öğreniyorlar. Bu nedenle ben bu durumu Apple-Windows olayına benzetiyorum. Apple bilgisayara windows uyumlu program yüklediğinizde performanslı çalışmaz. Apple için tasarlanmış bir program yüklediğinizdeyse uçar. Disleksileri Apple gibi düş ün. Yaygın eğitim sistemini de windows uyumlu program gibi. Dolayısıyla, özelde ciddi çaba gerekiyor. Biz de öyle yapıyoruz. Okul başarısı matematikte yüksek, ama mesela İngilizce’de düşük. Disleksiler için başka bir dil öğrenmek sıkıntılı olabiliyor. Okunuşu başka, yazılışı başka olunca karışıyor. Prof. Dr. Ayşen Coşkun hanıma gittik geçen ay. Kaan’la çeşitli çalışmalar yaptı. Çok iyi dedi. Dislektik pek çok engeli aşmışsınız. En önemlisi özgüveni sağlıklı. Çünkü disleksilerde en çok hasara açık olan alan özgüven. Böyle bir annen olduğu için çok şanslısın dedi Kaan’a. Çalışmaya devam edin…
DİSLEKSİ OLAN BAŞARILI İSİMLER VAR. HATTA BAZILARI PROFESÖR, BAZILARI BİLİM İNSANI, BAZILARI OSCARLI AKTÖR. YANİ DİSLEKSİ KİŞİNİN YAŞAMINI ÇOK DA OLUMSUZ ETKİLEMİYOR GALİBA?
Az önce söylediğim sözde saklı sır: Allah, dislektik insanlara çok farklı bir şey hediye ediyor: Bambaşka bakış açısına bağlı üretici düşünme becerisi. Özündeki bu hediyeye ulaşıp paketi açabilmekle ilgili her şey. Bu bir yolculuk. Disleksi, güncel yaşamı görünür şekilde etkilemiyor. O nedenle de çoğunlukla, okulda yaygın eğitim sistemine maruz kaldığında kendini belli ediyor.
KAAN BÜYÜYÜNCE NE OLACAK?
Bunu söylemek kehanete girer. Tabii ki bilmiyorum. Bilim adamı olmak, asker olmak, garson olmak,yaşam koçu olmak, zaman makinesi yapmak gibi pek çok şey içinden birinde karar kılacaktır herhalde :) Her şeyden önce iyi insan olsun diyoruz tabii ki.
BU TEŞHİSİ ERKEN ALMANIN AVANTAJI NEDİR?
Erken teşhis, çocuğun sahte problemlerle yıpranma sürecini kısa tutacağı için önemli. Ayrıca brain gym gibi uygulamalar ne kadar erken yaşta başlatılırsa, nöroplastik etki nedeniyle beynin eğitiminde o kadar önemli mesafeler alınabilir.
BU DURUMU YAŞAYAN EBEVEYNLERE NELER ÖNERİRSİN? TAKİP ETTİĞİN YAYINLAR, İNTERNET PORTALLARI, EĞİTİM DİZİLERİ FALAN VAR MI?
Her çocuk kendi hızında öğrenir. Çocuğun hızına saygı duymalarını öneririm. Ben profesyonel destek almadım. Kendimi, bir disleksi annesi olarak eğitme yolunu seçtim. Öğrenmeye devam. Muhteşem dünyalarına girmeyi başardığınızda olan her şeye şükrediyorsunuz. Hiç kolay işlemiyor bu süreç. Sabır çok çok çok önemli. Takip ettiğim pek çok yayın, kişi, grup var. Hepsinden besleniyoruz. İnternet, bir şeylerden haberdar olmamda güçlü bir araç. Neredeyse tüm kaynaklara internet aracılığıyla ulaştım.
BUNDAN SONRA NELER YAPACAKSIN?
Öğrenmeye devam…. Önümüzde bir ergenlik süreci var. Bununla ilgili hazırlıklar var. Kaliteli yaşam için gereken değerleri köklendirmeyi önemsiyorum: zamanı etkin kullanmak, çalışkanlık, üretkenlik, iyi ahlak gibi. Çok güzel bir kalbi var. Çok yardımsever, duyarlı, farkındalığı yüksek bir çocuk. Sağlıklı, mutlu ve başarılı bir yaşam inşa etmesi için doğru rehber olmak da bizim yolculuğumuz…
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder